The Prisoner

Geplaatst: februari 8, 2011 in Sci-Fi
Tags:, , ,

Sommige mensen kunnen niet langer dan 2 minuten in een kleine ruimte vertoeven. Ze krijgen het benauwd en raken in paniek. Dit claustrofobisch effect is mij onbekend. Ik verkies kleine cafés, kamers, auto’s boven grote. Opsluiting daarentegen, schrikt mij af. Een droom waar je onophoudend een uitgang zoekt die er uiteindelijk niet blijkt te zijn, zal iedereen wel eens meegemaakt hebben. Uiteindelijk schiet je wakker en ben je blij dat het voorbij is. Het ‘was maar een droom’ principe is helaas niet van toepassing in volgende serie.

The Prisoner (TV mini-series 2009)

Vooraleer er een heleboel kritiek komt, toch even dit: ik ben geen psycholoog. Als ik een serie bekijk, zet ik me in een gemakkelijke houding en laat alles vol overgave op me afkomen. Dit wil niet zeggen dat ik nergens dieper betekenissen in zie, maar ik ben geen doordraver.

The Prisoner is een remake van de mind-trip series uit 1960. Deze serie was belachelijk voor op zijn tijd en wordt vandaag aanzien als een cult serie. Waarom een remake? I don’t know & I don’t care! Het hoofdpersonage, een middle-management intelligence-agency office drone, wordt ontslagen en beland op mysterieuze wijze in de woestijn. Op zoek naar hulp, komt hij een voortvluchtig iemand tegen. De vluchteling is blijkbaar uit één of andere gevangenis ontsnapt en wordt achtervolgd door gewapende mannen. Uiteindelijk komt hij aan in een dorpje (The Village). Elke inwoner krijgt een nummer toegediend en leeft volgens de regels van Nr. 2. (Ian McKellen). Het hoofdpersonage, Nr. 6 (Jim Caviezel) probeert elke dag een uitweg te zoeken en verzet zich om werkelijk Nr. 6 te worden.

De tweestrijd tussen Nr. 2 en Nr. 6 wordt zeer goed in beeld gebracht. De thematiek rond het existentialisme krijgt net zoals in de originele series voldoende aandacht. Er zijn enorm veel tegenstanders van deze remake, maar voor zij die de originele versie nooit gezien hebben, is het zeker een aanrader.

Persoonlijke score: 7.5/10

Seasons: 1

IMDB 5.6/10

Reacties zijn gesloten.